Statement

W mojej praktyce artystycznej poruszam się równocześnie na wielu płaszczyznach formalnych i problemowych, często mieszając je ze sobą lub wykluczając. Buduję szerokie tło, z którego wyciągam pojedyncze wątki i łączę kolejne punkty. Poszukuję nieoczywistych powiązań między z pozoru odległymi zjawiskami.

Zajmuję się ­malarstwem, ale rozważane zagadnienia często znajdują rozwinięcie w innych mediach, kontekstach i okolicznościach, niż te zakładane pierwotnie. 

Poszukiwania artystyczne rozpoczęłam od badania architektury nowoczesnej, koncepcji miejsca i sposobów odczuwania przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej, zarówno w odniesieniu do budynków, jak i do ludzi. W pracach malarskich dokonywałam wizualnych przekształceń brył architektonicznych poprzez fakturę, kontrast i skrajności w ich przedstawianiu. Stanowiło to próbę dokonania przesunięć, czy wręcz przekroczenia granic świata wewnętrznego, emocjonalnego, intymnego i tego, co jest na zewnątrz.  

Na kolejnym etapie rozważań wkraczam w problematykę współczesnych miast postrzeganych jako fenomen historyczny, filozoficzny, kulturowy i socjologiczny, jako zmienny organizm, który chcę zbadać. Gdy środki malarskiego wyrazu przestają być wystarczające, uzupełniają je działania w przestrzeni, instalacje i eksperymenty z nowymi materiałami oraz z oświetleniem. Zwracam uwagę także na społeczną i kulturową tożsamość wybranych miejsc, której poznanie włączam w proces działań artystycznych. 

Następstwem myślenia o miastach są refleksje dotyczące aktualnych problemów cywilizacyjnych związanych ze zmianami klimatycznymi i ich konsekwencjami dla ludzkości. Przy zgłębianiu kolejnych utopijnych teorii społecznych, technologicznych, miejskich i architektonicznych pojawia się ogromny lęk i przewaga dystopijnych scenariuszy, ale także racjonalna potrzeba poznawania wszystkich mechanizmów rządzących dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością. Ciekawość obserwatora towarzyszy pragnieniu poszukiwania dobrych rozwiązań zarówno w wypowiedzi artystycznej, działaniach społecznych jak i próbie zarysowania nowej, uniwersalnej narracji z pogranicza sztuki, filozofii i nauki. 

“Łącząc różne fakty, kojarząc zdarzenia i pojęcia, porównując je ze sobą, zestawiając lub oddzielając znajdujemy nową, trójwymiarową przestrzeń sensu. Można temu nadać wartość metafizyczną, czyli dokonać przeniesienia znaczeń ‘niskich’ do sfery wysokiej i wtedy zobaczymy, że różne, niespójne i ‘nieważne’ fragmenty świata nabierają innego znaczenia.”

M. Smoczyński

Bio

Katarzyna Kowalska

ur.1981, Rzeszów (PL).

W latach 2005 – 2009 odbyła studia na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (PL), kierunek: malarstwo, specjalizacja: fotografia. Dyplom pod kierunkiem prof. Walentego Wróblewskiego.

Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie (PL).

Jest artystką wizualną rozwijającą swoją praktykę w obszarze malarstwa, tworzy instalacje site specific i obiekty. Działalność artystyczna to dla niej próba zrozumienia i opisania własnym językiem złożonych procesów współczesnego świata, wyłapania trudnych do uchwycenia i nieoczywistych powiązań, zgłębienia wybranych zjawisk.

Jej zainteresowania związane są z tematyką przyszłości, miasta i architektury, miejsca i jego tożsamości, a także z punktem styku płaszczyzn – światów wewnętrznych i zewnętrznych.  Swoje poszukiwania artystyczne usystematyzowała w trzech głównych obszarach: 

“Co będzie. Rozważania o przyszłości” – możliwe scenariusze przyszłości i poszukiwanie dobrych rozwiązań w obliczu wyzwań teraźniejszości, 

“Miastoprzestrzeń * Zanurzenie” – obserwacja zależności, praw i warunków kształtujących współczesne miasta, odczytywanie kontekstów i przetwarzanie związków wybranych obiektów w określonym czasie i przestrzeni, 

“Inside / Outside” – próba odkrycia tego, co jest na styku płaszczyzn – światów wewnętrznych i zewnętrznych w kontekście zarówno człowieka jak i architektury, miejsca. Obserwacja bazująca na nieuświadomionych, instynktownych odczuciach dostrzeganych z perspektywy czasu, jak i na analizie według z góry przyjętych kryteriów.

 

Wybrane wystawy indywidualne:

2020

“Instrukcja obsługi wyspy Utopia” | Tarnogórskie Centrum Kultury, Galeria Przytyk | Tarnowskie Góry (PL)

2018

“Niewidzialne Miasta”| Galeria Wejście przez sklep z platerami | Warszawa (PL)

2017

“Odczuwanie przestrzeni” | BWA Galeria Sanocka | Sanok (PL)

2015

“Płaszczyzny jako zapis przestrzeni. Między perspektywami” | Dom Artysty Plastyka, Galeria 022 | Warszawa (PL)

Indywidualna wystawa w Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej | Warszawa (PL)

Wybrane wystawy zbiorowe i konkursy:

2021

“GEO” – wystawa z kolekcji Centrum Sztuki Marka Rothko w Daugavpils, Riga Art Space, Ryga (LV)

2019

“Smutek modernizmu. Opresja i depresja” | Galeria Miejska | Wrocław (PL)

Podróżująca wystawa po Międzynarodowym Sympozjum Marka Rothko | Rīgas Centrālajā bibliotēkā, Ryga, (LV) | Belarus National Center of Contemporary Art, Mińsk (BY) | Vytautas Magnus University Gallery, Wilno (LT) | MM Gallery, Bruksela (BE)

2018

“Opdagelser 2018” |  Galleri Heike Arndt | Kettinge (DK)

“Fresh Legs” | Galleri Heike Arndt | Berlin (DE)

II Przegląd Sztuki Współczesnej “Nowa Awangarda” | Galeria Szyb Wilson | Katowice (PL)

2017

“Didaskalia” | Muzeum Lubelskie | Lublin (PL)

2016

Finał konkursu Ale Sztuka! | Kolonia Artystów, Dolne Miasto | Gdańsk (PL)

IV Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego “Jesienne Konfrontacje” | Dom Sztuki | Rzeszów (PL)

2015

“Bestialstwo” | wystawa w ramach Nocy Kultury w Lublinie | Browary Perła | Lublin (PL)

2014

“Obraz, grafika, rysunek, rzeźba roku 2014” | Dom Sztuki | Rzeszów (PL)

“Interferencje/Interferenzen” | Galeria Secondhome Project | Berlin (DE)

“Topografia koloru” | Galeria Piękno Panie | Lublin (PL)

XII Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki “Homo Quadratus Ostroviensis” | BWA | Ostrowiec Świętokrzyski (PL)

2013

“Interferencje/Interferenzen” | Centrum sztuki Fort Sokolnickiego | Warszawa (PL)

III Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego “Jesienne Konfrontacje” | Dom Sztuki | Rzeszów (PL)

2012

Finał konkursu o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch | Galeria Napiórkowska | Warszawa (PL)

“MY SE” | Galeria Zajezdnia | Lublin (PL)

XI Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki “Homo Quadratus Ostroviensis” | BWA | Ostrowiec Świętokrzyski (PL)

“Wiedzieć to także widzieć” | BWA Galeria Sanocka | Sanok (PL)

Rezydencje i stypendia:

2020

2’nd International Painting Symposium “Silva Linarte” | Mark Rothko Art Centre | Daugavpils (LV)

2019

wizyty studyjne w ramach “OP_FAME Future art market education” | Ostrale, Drezno (DE) | Wro Art Center, Wrocław (PL) | Warsaw Gallery Weekend, Warszawa (PL)

“Science in art, art in science” polsko-czeskie sympozjum artystyczno-naukowe | Wygryny k. Ruciane-Nida | Mazury (PL)

2018

14’th International Painting Symposium Mark Rothko “Painting our future together” | Mark Rothko Art Centre | Daugavpils (LV)

27 Internationales Landschaftspleinair “Schwemmland” | Kunstverein Schwedt e.V., Galerie Am Kietz | Schwedt/Oder (DE)

2017

“Art Circle” | międzynarodowe sympozjum artystyczne | Medana, Nova Gorica (SI)

2011

Międzynarodowy plener malarski | Nagybörzsöny, Komitat Pest (HU)

2008 – 2009

Stypendium Socrates – Erasmus |  Univerzita Hradec Králové | Hradec Králové (CZ)

Inne działania:

2019

“OP_FAME Futute art market education”, konferencja i warsztaty | Op_enheim | Wrocław (PL)

“Wpływ nauk ścisłych na proces twórczy” | wykład wygłoszony podczas polsko-czeskiego sympozjum artystyczno-naukowego “Art in science, science in art” | Wygryny (PL)

2018

“Utopia, space for imagination” | wykład wygłoszony podczas 14 Międzynarodowego Sympozjum Marka Rothko | Mark Rothko Art Centre | Daugavpils (LV)

2017

27 ukrytych obrazów | indywidualny projekt artystyczny zrealizowany w ramach Nocy Kultury 2017 | Lublin (PL)

Kolekcje publiczne:

Mark Rothko Art Center | Daugavpils (LV)